Navigovat do servisuKarviná - Staré Město, Bohumínská 373/7Telefon+420 596 322 020 E-mailcruservis@cruservis.cz Otevírací dobaPo - Pá: 7.45 - 16.45 So: po dohodě

BMW M Performance: Diesel se třemi turby už známe, ale jak vypadá?

23.3.2012

BMW zveřejnilo první fotografie svého třílitrového vznětového šestiválce přeplňovaného třemi turbodmychadly. Ten se objeví pod kapotou modelů M550d xDrive (sedan i Touring), X5 M50d a X6 M50d, ve všech případech bude kombinován s pohonem všech kol.

Agregát o objemu 2993 cm3 je naladěn na 280 kW (381 k) při 4000-4400 min-1, vrchol točivého momentu 740 Nm je dostupný při 2000-3000 min-1. Maximum otáček je u nového trojitě přeplňovaného šestiválce omezeno na 5400 min-1.

Motor bude ve zmíněných modelech kombinován s osmistupňovým automatem a systémem pohonu všech kol xDrive. Spotřebu paliva pomůže snížit funkce Auto Start-Stop a mód Eco Pro.

Technika přeplňovaní motoru s interním označením N57 D30 vychází z koncepce TwinPower Turbo. První motor osazený trojicí turbodmychadel na rozdíl od dosavadních dieselových šestiválců kombinuje dvě menší vysokotlaká a jedno větší nízkotlaké turbo. Celá soustava je kompaktní a je navržená tak, aby dodávala plynulý plnící tlak.

První malé turbo se roztáčí ihned nad volnoběhem. Díky kompaktním rozměrům a variabilní geometrii lopatek má malou setrvačnost a tomu odpovídá rychlá odezva. Velké turbo se připojuje v 1500 min-1. Součinnost jednoho malého a jednoho velkého turbodmychadla se stará o dosažení maxima točivého momentu 740 Nm od 2000 min-1.

BMW M50d (280 kW, 740 Nm): Jak pracují tři turba?

Třetí turbo se dostane do akce jen výjimečně. Nachází se v samostatném kanálu výfukových svodů, který se otevírá podtlakově ovládanou klapkou. Tento kanál obchází první (malé) a míří přímo na druhé (velké) turbo. Třetí turbodmychadlo je opět malé a vybavené variabilní geometrií lopatek.

Klapka se otevírá při výrazném stisknutí plynového pedálu v otáčkách nad 2700 min-1. Kompaktní konstrukce a stavitelné lopatky opět přispívají k nízké setrvačnosti a tedy rychlému a hladkému připojení turba.

Celý systém funguje v těchto chvílích paralelně – nestejně velká dvojice pokračuje v dodávce stlačeného vzduchu do sání, avšak s rostoucími otáčkami už nedokáže využít všechnu energii výfukových plynů, protože první turbo dosáhlo maximálního přetlaku. Proto malému turbu pomáhá třetí turbodmychadlo, které dodává další porce stlačeného vzduchu.

zdroj: David Bureš Auto.cz

Další články

Dieselová Pro a Proti, část IV: Kolik stojí nový filtr pevných částic?

Bosch hlásí už 75 miliónů vyrobených Common-Railů

Dieselová Pro a Proti III: Emise pohřbily dobré motory, říká úpravce

Dieselová Pro a Proti, část II: Jak neucpat filtr pevných částic

Dieselová Pro a Proti, část I: V čem je diesel nejlepší