BMW M Performance: Diesel se třemi turby už známe, ale jak vypadá?

23.3.2012

BMW zveřejnilo první fotografie svého třílitrového vznětového šestiválce přeplňovaného třemi turbodmychadly. Ten se objeví pod kapotou modelů M550d xDrive (sedan i Touring), X5 M50d a X6 M50d, ve všech případech bude kombinován s pohonem všech kol.

Agregát o objemu 2993 cm3 je naladěn na 280 kW (381 k) při 4000-4400 min-1, vrchol točivého momentu 740 Nm je dostupný při 2000-3000 min-1. Maximum otáček je u nového trojitě přeplňovaného šestiválce omezeno na 5400 min-1.

Motor bude ve zmíněných modelech kombinován s osmistupňovým automatem a systémem pohonu všech kol xDrive. Spotřebu paliva pomůže snížit funkce Auto Start-Stop a mód Eco Pro.

Technika přeplňovaní motoru s interním označením N57 D30 vychází z koncepce TwinPower Turbo. První motor osazený trojicí turbodmychadel na rozdíl od dosavadních dieselových šestiválců kombinuje dvě menší vysokotlaká a jedno větší nízkotlaké turbo. Celá soustava je kompaktní a je navržená tak, aby dodávala plynulý plnící tlak.

První malé turbo se roztáčí ihned nad volnoběhem. Díky kompaktním rozměrům a variabilní geometrii lopatek má malou setrvačnost a tomu odpovídá rychlá odezva. Velké turbo se připojuje v 1500 min-1. Součinnost jednoho malého a jednoho velkého turbodmychadla se stará o dosažení maxima točivého momentu 740 Nm od 2000 min-1.

BMW M50d (280 kW, 740 Nm): Jak pracují tři turba?

Třetí turbo se dostane do akce jen výjimečně. Nachází se v samostatném kanálu výfukových svodů, který se otevírá podtlakově ovládanou klapkou. Tento kanál obchází první (malé) a míří přímo na druhé (velké) turbo. Třetí turbodmychadlo je opět malé a vybavené variabilní geometrií lopatek.

Klapka se otevírá při výrazném stisknutí plynového pedálu v otáčkách nad 2700 min-1. Kompaktní konstrukce a stavitelné lopatky opět přispívají k nízké setrvačnosti a tedy rychlému a hladkému připojení turba.

Celý systém funguje v těchto chvílích paralelně – nestejně velká dvojice pokračuje v dodávce stlačeného vzduchu do sání, avšak s rostoucími otáčkami už nedokáže využít všechnu energii výfukových plynů, protože první turbo dosáhlo maximálního přetlaku. Proto malému turbu pomáhá třetí turbodmychadlo, které dodává další porce stlačeného vzduchu.

zdroj: David Bureš Auto.cz

Další články

Dieselová Pro a Proti, část IV: Kolik stojí nový filtr pevných částic?

Bosch hlásí už 75 miliónů vyrobených Common-Railů

Dieselová Pro a Proti III: Emise pohřbily dobré motory, říká úpravce

Dieselová Pro a Proti, část II: Jak neucpat filtr pevných částic

Dieselová Pro a Proti, část I: V čem je diesel nejlepší

CRU Servis s.r.o.
Otevírací doba
PROVOZ NEPŘERUŠEN !!!
Pondělí - Pátek: 7.45 - 16.45 h
Sobota: po dohodě
Aktuality
PROVOZ NEPŘERUŠEN !!!
PROVOZ NEPŘERUŠEN !!!
Náš servis bude od 1.3.2021 otevřen ve standartním režimu jako doposud. Jediná změna kterou musíme dle nařízení vlády dodržet je, že zákazníkům nebude povolen vstup do prostorů autoservisu a příjem/výdej vozidel do a z opravy bude probíhat na parkovišti ve venkovních prostorách před admin.budovou. Těšíme se na Vás.
> Další aktuality
Našim zákazníkům nabízíme
  • Práci ve špičkové kvalitě
  • Originální náhradní díly
  • Osobní přístup
  • Servis bez ztráty záruky
  • Transparentní ceny
  • Pro všechny značky
Více o pravidlech kvalitních služeb
Živé firmy