Bosch hlásí už 75 miliónů vyrobených Common-Railů

15.2.2012
Revoluce začala před necelými patnácti lety, v roce 1997. Naftové agregáty v nově prodaných osobních autech tehdy tvořily v západní Evropě jen 22 % celkových počtů. Nyní je jím poháněn každý druhý vůz. Ano, common-rail znamenal doslova revoluci v této kategorii pohonných jednotek. Možná větší než samotné zavedení přeplňování dieselů nebo přímého vstřiku.

Nafta v osobních automobilech sice šetřila provozní náklady a motory leckdy vydržely miliony kilometrů (zajeďte se podívat do firemního muzea Mercedesu ve Stuttgartu, pokud nevěříte), ale byly zároveň nevýkonné a poněkud dýchavičné. Tyto vlastnosti částečně zlepšilo zmíněné turbodmychadlo: První sériový Mercedes-Benz 300 SD série W116 přišel v květnu 1978, ale byl určen pouze pro USA. Evropskou jedničkou byl tak jen o pár měsíců později dnes zapomenutý Peugeot 604. Následoval přímý vstřik, který byl použit ve Fiatu Croma 2000 Turbo D i.d. v roce 1986. Ač se traduje, že prvenství v tomto směru patří koncernu Volkswagen (respektive Audi 100) a jeho TDI, není to pravda.

O jedenáct let později přišel common-rail, na jeho počátku byl opět koncern Fiat těsně sledovaný znovu německým Mercedesem. Jako první se jej dočkala nová krásná Alfa Romeo 156 JTD a tehdejší společnost Daimler-Benz jej záhy uvedla v C-Klasse W202 (C 220 CDI). A nechyběl u toho ani Bosch. Je pravda, že moderní motory již nevydrží takové porce kilometrů jako jejich atmosféričtí předkomůrkoví předchůdci a jsou daleko náročnější na servis. Razantně ovšem klesla jejich hlučnost a také spotřeba spolu s vypouštěnými exhalacemi. Nemluvíme zde ani tak o dnes oblíbených CO2, jako spíše o oxidech dusíku (NOx).

V roce 2001 oslavila firma Bosch vyrobení třímiliontého systému common-rail, jenže vtom následujícím už jejich počet překročil 10 milionů a na počátku letopočtu 2009 dosáhl hranice 50 milionů. Jen loni jich pak vzniklo dalších 9 milionů. Dodávají se do osobních a užitkových aut včetně terénních, ale také do velkých lodních dieselů. Jejich komponenty nejsou výrobkem jediné továrny, vznikají na celkem sedmnácti místech po celém světě.

Samotný název common-rail odkazuje na akumulátor tlaku. Z něj je palivo pod velkým tlakem dopravováno do válců pomocí vstřikovačů. První generace CRS (zkratka z Common-Rail System) pracovala při tlaku 1.350 barů. Dnes běžně používaná druhá funguje při maximálních 2.000 barech. Palivo je přesně měřeno a dávkováno pomocí elektromagnetických (solenoidových) ventilů, které umožňují až osm vstřiků během jediného cyklu. Bosch nabízí také třetí generaci (CRS3) s piezoelektrickými vstřikovači. Ty celý proces ještě zlepšují, tlak byl u nich zvýšen na 2.200 barů.

Bosch v ČR opět roste, hlavně díky automobilové technice

V blízké budoucnosti by common-rail měl pracovat při tlaku 2.500 barů a vyšším. Ve spolupráci s elektronikou Bosch Denoxtronic, která reguluje exhalace NOx, není problém již dnes plnit nejnovější přísné evropské i americké emisní předpisy. Po nás důležitá norma Euro 6 vstoupí v platnost v roce 2014.

O další rok později budou kompaktní vozy poháněné moderními naftovými motory za své služby žádat v průměru jen 3,6 l/100 km. Byť se jedná o laboratorní údaj dle metodiky EU, přesto je číslo velmi pěkné a oproti roku 2009 bude znamenat snížení o 30 %. Otázkou je, jak se s ním který model vypořádá v reálném provozu.

zdroj: auto.cz Aleš Sleeper Dragoun

Další články

Dieselová Pro a Proti III: Emise pohřbily dobré motory, říká úpravce

Dieselová Pro a Proti, část II: Jak neucpat filtr pevných částic

Dieselová Pro a Proti, část I: V čem je diesel nejlepší

LED světla jsou překonána

Podpalování ventilů podruhé

CRU Servis s.r.o.
Otevírací doba
PROVOZ NEPŘERUŠEN !!!
Pondělí - Pátek: 7.45 - 16.45 h
Sobota: po dohodě
Aktuality
PROVOZ NEPŘERUŠEN !!!
PROVOZ NEPŘERUŠEN !!!
Náš servis bude od 1.3.2021 otevřen ve standartním režimu jako doposud. Jediná změna kterou musíme dle nařízení vlády dodržet je, že zákazníkům nebude povolen vstup do prostorů autoservisu a příjem/výdej vozidel do a z opravy bude probíhat na parkovišti ve venkovních prostorách před admin.budovou. Těšíme se na Vás.
> Další aktuality
Našim zákazníkům nabízíme
  • Práci ve špičkové kvalitě
  • Originální náhradní díly
  • Osobní přístup
  • Servis bez ztráty záruky
  • Transparentní ceny
  • Pro všechny značky
Více o pravidlech kvalitních služeb
Živé firmy