Rozvodové řetězy:Praskají i nadále

21.3.2013

Zkušenosti motoristů ukazují jasně: Současné rozvodové řetězy jsou daleko větším rizikem než řemeny, i když by tomu mělo být naopak!

Výrobcům se bezhlavé šetření na materiálech vymklo z rukou, jen během loňského roku obsahovalo zhruba 40 % dopisů do naší redakce informace o selhání motoru kvůli rozvodovým řetězům! Pro srovnání, když bylo zdánlivě choulostivým rozvodovým řemenům nejhůře, stížnosti na ně tvořily nejvýš 28 % redakční pošty. Přitom by to mělo být naopak, řetězy mají sloužit po celou životnost auta.

Proč se stal rozvodový řetěz zdrojem problémů?

Mnoho dílů přichází do automobilky od subdodavatelů a ti jsou pod stále sílícím tlakem na snižování nákladů. Vývoj, volba materiálů i výroba – všude se musí šetřit halíře či centy. A ve výsledku je to bohužel často na úkor kvality. Bez viny nejsou ani konstruktéři, mnohdy podceňující potřebnou dimenzaci.

V kolika najetých kilometrech lze čekat první problémy s rozvodovým řetězem?

Dříve než se nadějete. U motorů VW TSI máme zdokumentované první problémy ještě před dosažením 20 000 km, nejčastěji se projevují mezi 40 a 60 tisíci kilometry. Předtím to bylo lepší – staré dvojité řetězy (například v „pianu“ (Mercedes-Benz W 123) vydržely navěky, i jednoduché daimlerovské pak minimálně 200 000 km.

Jak poznám zlobící řetěz?

Začíná to neobvyklým chrastěním či řinčením z motoru po studeném startu. Pak už jdou věci rychle – řetěz se začne natahovat, nebo dokonce přeskočí na ozubeném kole. V tu chvíli se zpravidla rozsvítí kontrolka motoru a je nejvyšší čas navštívit servis. Jinak totiž hrozí totální zničení agregátu.

Co dělají značky pro nápravu?

Opatření se liší podle toho, kde výrobci odhalili zdroj problémů. BMW 116i a čtyřválec Opel 2,2 l dostaly vylepšený napínák řetězu. Volkswagen u starších TSI zpřísnil dozor nad kvalitou komponentů a modifikoval řetěz, u nových TSI přechází na řemen. A není sám, přidává se i Ford a další, nové materiály totiž umožňují protáhnout životnost řemene na 200 tisíc i více kilometrů.

Co dokáže poškozený řetěz?

Čtyřdobý motor nejdříve nasaje směs paliva a vzduchu do spalovacího prostoru, kde ji píst (1.) stlačí, ta následně shoří a spaliny odproudí druhou stranou. Na tom, aby se všechno dělo ve správném čase, se podílí rozvodový řetěz (2.), vačkový (3.) a klikový (4.) hřídel. Pokud je vše, jak má být, otočí se klikový hřídel dvakrát během jediné otáčky toho vačkového. Ventil (5.) se otevírá a zavírá podle polohy pístu. Pokud se rozvodový řetěz přetrhne nebo přeskočí na ozubeném kole, ventil se otevře v nesprávný čas a v nejhorším případě se potká s pístem v horní úvrati. Pak se může zlomit ventil, zničit píst nebo ohnout ojnice (6.). Dvoulitrový turbodiesel BMW, zobrazený v řezu, má řetěz netypicky vzadu u spojky. To je sice pro jeho životnost výhodnější, ale neúměrně to komplikuje jeho výměnu.

 

zdroj: Autotip

Další články

Land Rover představí jako první na světě devítistupňovou převodovku

Vznětový motor slaví 120 let

10 zaručených tipů, jak si zničit auto

Budoucí motory Audi: Elektrické biturbo a tříválcový hybrid

Peugeot, Citroën a Mini mají problém: Přeskakující rozvodový řetěz

CRU Servis s.r.o.
Otevírací doba

Pondělí - Pátek: 7.45 - 16.45 h

Sobota: po dohodě

Neděle: zavřeno

Motor
Motor
BrzdyBrzdy
SklaSkla
ElektronikaElektronika
Prohlídky
Prohlídky
Osvětlení
Osvětlení
Pneumatiky
Pneumatiky
Mechanické systémy
Mechanické systémy
Klimatizace
Klimatizace
Aktuality
Best Brand 2018
Best Brand 2018
> další aktuality
Články
VW/Audi 1.8 20V Turbo: Proč už podobně úžasný motor nemůže v dnešní době vzniknout
VW/Audi 1.8 20V Turbo: Proč už podobně úžasný motor nemůže v dnešní době vzniknout
> další články
Živé firmy
Bosch Car Service – Profesionální servis pro vaše auto
O Bosch Car Service - přehled
Vítejte v Bosch Car Service

Vaše vozidlo je u nás v dobrých rukách. S více než 17.000 autoservisy Bosch Car Service ve více než 150 zemích jsme celosvětově největší nezávislou sítí autoservisů.

Spolupracujeme se společností Bosch a využíváme know-how a vybavení celosvětově největšího dodavatele náhradních dílů pro automobily. Skoro všechny renomované značky využívají ve svých nejnovějších modelech díly a technologie společnosti Bosch. Jako autoservis pro všechny značky vozidel zvládá Bosch Car Service a jeho vyškolení technici nejmodernější technologie vozidel a vždy dokážou zajistit provedení údržby, přípravy na technickou kontrolu, překontrolování vozidla, diagnostiku elektronických systémů a všechny další opravy vozidel.

Těšíme se na vaši návštěvu!
CRU Servis s.r.o.
Bohumínská 373/7, Karviná - Staré Město, 733 01, GPS: 49°51'53.438"N, 18°30'57.751"E, navigovat do servisu
Tel.: +420 596 322 020, E-mail: cruservis@cruservis.cz Toplist
Navštivte nás na

YouTube YouTube   Facebook Facebooku   Google + Google +

© Robert Bosch odbytová s.r.o. | Tiráž | Ochrana dat | Právní informace
Mapa stránek - Sitemap