Rozvodové řetězy:Praskají i nadále

21.3.2013

Zkušenosti motoristů ukazují jasně: Současné rozvodové řetězy jsou daleko větším rizikem než řemeny, i když by tomu mělo být naopak!

Výrobcům se bezhlavé šetření na materiálech vymklo z rukou, jen během loňského roku obsahovalo zhruba 40 % dopisů do naší redakce informace o selhání motoru kvůli rozvodovým řetězům! Pro srovnání, když bylo zdánlivě choulostivým rozvodovým řemenům nejhůře, stížnosti na ně tvořily nejvýš 28 % redakční pošty. Přitom by to mělo být naopak, řetězy mají sloužit po celou životnost auta.

Proč se stal rozvodový řetěz zdrojem problémů?

Mnoho dílů přichází do automobilky od subdodavatelů a ti jsou pod stále sílícím tlakem na snižování nákladů. Vývoj, volba materiálů i výroba – všude se musí šetřit halíře či centy. A ve výsledku je to bohužel často na úkor kvality. Bez viny nejsou ani konstruktéři, mnohdy podceňující potřebnou dimenzaci.

V kolika najetých kilometrech lze čekat první problémy s rozvodovým řetězem?

Dříve než se nadějete. U motorů VW TSI máme zdokumentované první problémy ještě před dosažením 20 000 km, nejčastěji se projevují mezi 40 a 60 tisíci kilometry. Předtím to bylo lepší – staré dvojité řetězy (například v „pianu“ (Mercedes-Benz W 123) vydržely navěky, i jednoduché daimlerovské pak minimálně 200 000 km.

Jak poznám zlobící řetěz?

Začíná to neobvyklým chrastěním či řinčením z motoru po studeném startu. Pak už jdou věci rychle – řetěz se začne natahovat, nebo dokonce přeskočí na ozubeném kole. V tu chvíli se zpravidla rozsvítí kontrolka motoru a je nejvyšší čas navštívit servis. Jinak totiž hrozí totální zničení agregátu.

Co dělají značky pro nápravu?

Opatření se liší podle toho, kde výrobci odhalili zdroj problémů. BMW 116i a čtyřválec Opel 2,2 l dostaly vylepšený napínák řetězu. Volkswagen u starších TSI zpřísnil dozor nad kvalitou komponentů a modifikoval řetěz, u nových TSI přechází na řemen. A není sám, přidává se i Ford a další, nové materiály totiž umožňují protáhnout životnost řemene na 200 tisíc i více kilometrů.

Co dokáže poškozený řetěz?

Čtyřdobý motor nejdříve nasaje směs paliva a vzduchu do spalovacího prostoru, kde ji píst (1.) stlačí, ta následně shoří a spaliny odproudí druhou stranou. Na tom, aby se všechno dělo ve správném čase, se podílí rozvodový řetěz (2.), vačkový (3.) a klikový (4.) hřídel. Pokud je vše, jak má být, otočí se klikový hřídel dvakrát během jediné otáčky toho vačkového. Ventil (5.) se otevírá a zavírá podle polohy pístu. Pokud se rozvodový řetěz přetrhne nebo přeskočí na ozubeném kole, ventil se otevře v nesprávný čas a v nejhorším případě se potká s pístem v horní úvrati. Pak se může zlomit ventil, zničit píst nebo ohnout ojnice (6.). Dvoulitrový turbodiesel BMW, zobrazený v řezu, má řetěz netypicky vzadu u spojky. To je sice pro jeho životnost výhodnější, ale neúměrně to komplikuje jeho výměnu.

 

zdroj: Autotip

Další články

Land Rover představí jako první na světě devítistupňovou převodovku

Vznětový motor slaví 120 let

10 zaručených tipů, jak si zničit auto

Budoucí motory Audi: Elektrické biturbo a tříválcový hybrid

Peugeot, Citroën a Mini mají problém: Přeskakující rozvodový řetěz

CRU Servis s.r.o.
Otevírací doba
PROVOZ NEPŘERUŠEN !!!
Pondělí - Pátek: 7.45 - 16.45 h
Sobota: po dohodě
Aktuality
PROVOZ NEPŘERUŠEN !!!
PROVOZ NEPŘERUŠEN !!!
Náš servis bude od 1.3.2021 otevřen ve standartním režimu jako doposud. Jediná změna kterou musíme dle nařízení vlády dodržet je, že zákazníkům nebude povolen vstup do prostorů autoservisu a příjem/výdej vozidel do a z opravy bude probíhat na parkovišti ve venkovních prostorách před admin.budovou. Těšíme se na Vás.
> Další aktuality
Našim zákazníkům nabízíme
  • Práci ve špičkové kvalitě
  • Originální náhradní díly
  • Osobní přístup
  • Servis bez ztráty záruky
  • Transparentní ceny
  • Pro všechny značky
Více o pravidlech kvalitních služeb
Živé firmy