Budoucí motory Audi: Elektrické biturbo a tříválcový hybrid

29.9.2012

Audi nechalo nahlédnout do svých vývojových laboratoří. Pracuje se tam na revolučních technických řešeních.

Řada motorů TDI a TFSI, která aktuálně prochází v případě čtyřválců generační obměnou, patří nepochybně k nejlepším pohonným jednotkám na trhu. Ingolstadtská automobilka ale pracuje na dalším vývoji, který posune výkon i účinnost na vyšší úroveň.

Electric biturbo

Jednou z novinek je elektrické biturbo. Audi nedávno uvedlo svůj první dvojitě přeplňovaný turbodiesel, a to A6 3,0 TDI o výkonu 230 kW, který má jedno větší a jedno menší turbodmychadlo. Na testovacích stolicích v Neckarsulmu už ale běží 3,0 TDI s nově řešeným přeplňováním.

Motor si ponechává klasické turbodmychadlo roztáčené proudem výfukových plynů. K němu přidává ale ještě menší kompresor poháněný elektromotorem, který se roztočí rychleji než turbo na výfukových svodech.

Elektrické turbo se nachází za intercoolerem a po většinu času je odpojené. Jeho chvíle přichází v nízkých otáčkách, kdy konvenční turbodmychadlo dává jen malý tlak. V tom případě se otevře klapka na druhý kompresor, který mírně stlačený a vychlazený vzduch stlačí ještě více.

Výhodou tohoto řešení je ještě rychlejší nástup točivého momentu v nízkých otáčkách. Zároveň je systém relativně kompaktní – na pohled vypadá téměř stejně jako produkční 3,0 TDI biturbo. Elektrický pohon kompresoru přitom nemá vliv na spotřebu paliva, automobilka tvrdí, že potřebnou energii dokáže získat regenerativním dobíjením akumulátoru při brzdění.

                               
*pro zvětšení klikněte na foto


 

Audi A1 jako hybrid s tříválcem

Elektromobily Audi by se měly dostat do prodeje v roce 2014. Automobilka vyzkoušela už několik různých koncepcí, se sériovou výrobou se nakonec počítá u Audi A3 e-tron. Brzy na to přijdou plug-in hybridy na základě modelů A4 a Q7.

Momentálně v Mnichově probíhá testování elektrického A1 e-tron. Městské mini má jako hlavní pohon elektromotor s výkonem 75 kW, který stačí pro ujetí 50 km. V případě, že se baterie vybijí, připojí se malý Wankelův motor, který z objemu 254 cm3 dává 15 kW.

Nyní se rozbíhá vývoj nové koncepce, kterou Audi nazývá Dual-Mode Hybrid. Pohon v tomto případě tvoří dva elektromotory, zážehový motor a jednostupňová převodovka. V rychlostech do 55 km/h stačí k pohonu elektromotor s parametry 85 kW a 250 Nm.

Ve vyšších rychlostech nastupuje tandem druhého elektromotoru (50 kW, 210 Nm), který současně slouží jako startér a alternátor benzinového motoru 1,5 TFSI. Jedná se o přeplňovaný tříválec, který vznikl „useknutím válce“ od 2,0 TFSI. Výsledkem je 95 kW a 200 Nm.

Systém o celkovém výkonu 130 kW by měl na elektřinu ujet 90 km. Až do 130 km/h hraje za normálních okolností prim elektrický pohon, teprve poté přebírá hlavní úlohu spalovací motor.

Lukáš Vaverka

                                

*pro zvětšení klikněte na foto

Další články

Peugeot, Citroën a Mini mají problém: Přeskakující rozvodový řetěz

Klima v autě: 5 tipů pro správné používání

Deset a dost: Počet rychlostí v převodovkách je na limitu

Dieselová Pro a Proti VIII: Opravy vstřikovačů common railu

Dieselová Pro a Proti VII: Pravda o vytloukání filtrů pevných částic

CRU Servis s.r.o.
Otevírací doba
Pondělí - Pátek: 7.45 - 16.45 h
Sobota: po dohodě
Aktuality
Best Brand 2018
Best Brand 2018
Bosch Car Service opět bodoval hned v šesti kategoriích....
> Další aktuality
Našim zákazníkům nabízíme
  • Práci ve špičkové kvalitě
  • Originální náhradní díly
  • Osobní přístup
  • Servis bez ztráty záruky
  • Transparentní ceny
  • Pro všechny značky
Více o pravidlech kvalitních služeb
Živé firmy
© Robert Bosch odbytová s.r.o. | Tiráž | Ochrana dat | Právní informace
Mapa stránek - Sitemap