Navigovat do servisuKarviná - Staré Město, Bohumínská 373/7Telefon+420 596 322 020 E-mailcruservis@cruservis.cz Otevírací dobaPo - Pá: 7.45 - 16.45 So: po dohodě

Revoluce v motorech? Spotřebu paliva má snížit dvoutakt s protilehlými písty

2.12.2016

Revoluční motor z dílny kalifornské společnosti má být až o 30 % úspornější než dnešní agregáty. Zároveň má být lehčí a menší.

Automobilky hledají stále další a další možnosti, jak snížit spotřebu paliva svých aut. Současným trendem je elektrifikace, využití hybridního, nebo dokonce rovnou elektrického pohonu, přičemž se stále množí názory, že spalovací motor čeká brzký konec. Americká společnost Achates Power si ale myslí opak, spalovací motor podle ní ještě neřekl poslední slovo.

Firma sídlící v kalifornském San Diegu totiž pracuje na agregátu, jehož koncepce je opravdu radikální. Jestliže naprostá většina dnešních přímovstřikových jednotek funguje tak, že píst stlačuje vzduch a následně se do válce vstříkne benzin, Achates Power umístila do válce dva protilehlé písty pracující proti sobě, což názorně prezentuje přiložené video. To znamená, že kompresní prostor je uprostřed válce. A co víc, v tomto případě se nejedná o čtyřtakt, ale dvoutakt.

Zcela nová myšlenka to, pravda, není. První motor s protiběžnými písty vznikl již na konci devatenáctého století, přičemž jen o pár let později ji v autech použila francouzská společnost Gobron-Brillié, třeba ve voze, který jako první překonal rychlost 150 km/h. Ve třicátých letech pak nápad využila společnost Junkers, která ji aplikovala na dieselový letecký motor.

Následně byla myšlenka víceméně opuštěna, hlavně kvůli tomu, že se takové motory jevily jako velice neekonomické a velice složité na navržení. S tím ale Achates Power zcela nesouhlasí a tvrdí, že vyvíjený motor může být až o 30 % úspornější než dnešní motory. Nepotřebuje totiž hlavu válců, která se u konvenčních agregátů podílí na výrazných tepelných ztrátách. Dokazují to i zatím provedené testy ukazující, že v určitých režimech motor skutečně nabízí nižší spotřebu paliva.

Zároveň však přiznává, že motor s protilehlými písty je skutečně komplikovanější navrhnout než dnešní jednotky. Následná výroba je ale už levnější a snazší, a to díky jednodušší konstrukci s nižším počtem komponentů. Agregát třeba nevyužívá ventilový rozvod, protože vůbec nepotřebuje ventily. Výhodou toho je i nižší váha takového agregátu. Achates Power navíc počítá s tím, že vyvíjený motor může pohánět přímo kola vozidla, případně že může být zkombinován s elektromotorem pro hybridní pohon.

Výsledkem dosavadního vývoje je řadový tříválcový motor o objemu 4,9 litru, který dosahuje výkonu 205 kW v 2200 otáčkách a točivého momentu 1100 N.m v rozmezí 1200-1600 otáček.

Achates Power má v tuto chvíli za sebou teorii a testování agregátu v laboratoři. Nyní je na řadě jeho aplikace do skutečného vozidla, k čemuž by mělo dojít během následujících čtyř let. S tím pomůže loni získaná zakázka od Centra americké armády pro výzkum, vývoj a návrh tanků a automobilů (TARDEC), v rámci níž firma postaví prototyp jednoválce pro bojová vozidla. Navíc spolupracuje se společností Cummins na modernizaci techniky americké armády.

zdroj: auto.cz

Další články

Opíráte si při jízdě nohu o spojkový pedál? Co všechno tím ničíte a proč

Odložená ruka na řadicí páce: Proč to nedělat? Tady jsou důvody!

Není hybrid jako hybrid. Čím se jednotlivé systémy liší?

Dvouspojková převodovka: Pět rad, jak ji spolehlivě zničit

Velký přehled všech typů turbodmychadel. V čem se liší?