Opíráte si při jízdě nohu o spojkový pedál? Co všechno tím ničíte a proč

26.11.2016

Minule jsme si řekli, co se může stát, pokud řidič jezdí s rukou odloženou na řadicí páce. Nyní se podíváme na podobný nešvar, jímž trpí také celá řada řidičů. Tím je vození si nohy na spojkovém pedálu.

Při řazení po sešlápnutí pedálu spojky a jeho vyšlápnutí správně máte levou nohu odložit vedle pedálu. Za tímto účelem je většina aut vybavena takzvaným mrtvým pedálem. Odkládací plochou vedle pedálu spojky, upevněnou na podběhu levého předního kola. Pokud „mrtvý pedál“ chybí (u některých starších aut), pak si lze nohu opřít o podběh.

Jde o proceduru, která se běžně učí v autoškole. Proč někteří tak nečiní? Možná z lenosti, snad i z obavy, že třeba nestihnou spojku včas sešlápnout při pokusu o rychlé přeřazení. Problém je, že i pokud si nohu na pedál spojky pouze lehce položíte, už v tuto chvíli vzniká silový impulz, který se přes páku pedálu dostává na ovládání spojky a následně spojku samotnou. Ta je tak vlastně trvale mírně rozpojena. Zkrátka jako by spojka byla pořád v záběru, což je normálně jen při rozjezdu a řazení. To vede k jejímu zvýšenému opotřebení. Obvykle třecího kotouče (lamely), posléze přítlačného kotouče a v extrému to může odnést i štít setrvačníku. Pokud se setrvačník takzvaně vyhřeje, jeho dosedací plocha se zdeformuje, takže třecí kotouč spojky pak nedoléhá celou plochou, ale jen částí.

Kdo takto jezdí, dokáže spojku zničit klidně během 20 000 km, ačkoliv by mu normálně vydržela třeba pětinásobek. Zde je nutné říci, že mnohem náchylnější na popsaný řidičský zlozvyk jsou systémy s hydraulicky ovládanou spojkou. Hydraulika, nebo chcete-li ovládací kapalina, je totiž na změny tlaku mnohem citlivější než mechanické ovládání za pomoci lanovodu. Příčinou je absence takzvané hysteréze, tedy rozdílu mezi klidovým a smykovým třením, jímž se vyznačují lanovody mechanismy. Právě z důvodu hysteréze jsou systémy s lanovody vůči popsanému řidičovu počínání více imunní.

Opírání si levé nohy o spojkový pedál, i když zrovna nepotřebujete řadit, je docela velký nešvar mnohých řidičů. Však také když v záruce někdo reklamuje na vozidle spojku, servis se zpravidla snaží zjistit, jak zákazník jezdí. A pokud se přijde na to, že si „vozí nohu“, reklamaci automobilka většinou neuzná. Ostatně spojení „vozí si nohu“ vniklo právě v autoopravárenství.

zdroj: auto.cz

Další články

Odložená ruka na řadicí páce: Proč to nedělat? Tady jsou důvody!

Není hybrid jako hybrid. Čím se jednotlivé systémy liší?

Dvouspojková převodovka: Pět rad, jak ji spolehlivě zničit

Velký přehled všech typů turbodmychadel. V čem se liší?

Audi budou komunikovat se semafory, už příští rok.

Otevírací doba

Pondělí - Pátek 7.45 - 16.45 h

Sobota - po dohodě

Neděle - zavřeno

Motor
Motor
BrzdyBrzdy
SklaSkla
ElektronikaElektronika
Prohlídky
Prohlídky
Osvětlení
Osvětlení
Pneumatiky
Pneumatiky
Mechanické systémy
Mechanické systémy
Klimatizace
Klimatizace
Akční nabídky
Jarní prohlídka v CRU 250,- Kč
Jarní prohlídka v CRU 250,- Kč
> více informací
Aktuality
Mobilní aplikace Bosch Car Service asistent
Mobilní aplikace Bosch Car Service asistent
> další aktuality
Články
VW/Audi 1.8 20V Turbo: Proč už podobně úžasný motor nemůže v dnešní době vzniknout
VW/Audi 1.8 20V Turbo: Proč už podobně úžasný motor nemůže v dnešní době vzniknout
> další články
Rychle do cíle
Živé firmy
Bosch Car Service – Profesionální servis pro vaše auto
O Bosch Car Service - přehled
Vítejte v Bosch Car Service

Vaše vozidlo je u nás v dobrých rukách. S více než 17.000 autoservisy Bosch Car Service ve více než 150 zemích jsme celosvětově největší nezávislou sítí autoservisů.

Spolupracujeme se společností Bosch a využíváme know-how a vybavení celosvětově největšího dodavatele náhradních dílů pro automobily. Skoro všechny renomované značky využívají ve svých nejnovějších modelech díly a technologie společnosti Bosch. Jako autoservis pro všechny značky vozidel zvládá Bosch Car Service a jeho vyškolení technici nejmodernější technologie vozidel a vždy dokážou zajistit provedení údržby, přípravy na technickou kontrolu, překontrolování vozidla, diagnostiku elektronických systémů a všechny další opravy vozidel.

Těšíme se na vaši návštěvu!
CRU Servis s.r.o.
Bohumínská 373/7, Karviná - Staré Město, 733 01, GPS: 49°51'53.438"N, 18°30'57.751"E, navigovat do servisu
Tel.: +420 596 322 020, E-mail: cruservis@cruservis.cz Toplist
Navštivte nás na

YouTube YouTube   Facebook Facebooku   Google + Google +

© Robert Bosch odbytová s.r.o. | Tiráž | Ochrana dat | Právní informace
Mapa stránek - Sitemap