Nové tlumiče od Audi: Čím více hrbolů, tím nižší spotřeba!

11.8.2016

Rekuperace energie je nedílnou součástí systémů snižujících spotřebu paliva. Nové tlumiče od Audi budou umět využívat dříve pouze ztrátovou kinetickou energii.

Že umějí nové automobily rekuperovat kinetickou energii a využívat ji v zájmu snížení spotřeby paliva, je stará známá věc. Vozy rekuperují například při brzdění, to ale ani zdaleka není jediná oblast, odkud se dá jindy ztrátová energie brát. V Audi přišli na to, že když budou umět přeměnit ztrátovou energii tlumičů na energii elektrickou, sníží se spotřeba paliva a jejich vozy budou ještě pohodlnější.

Jak je to možné? Odpovědí je systém s označením eROT, které zatím Audi testuje ve formě prototypu. V podstatě jde o horizontálně umístěné točivé stroje nahrazující klasické teleskopické tlumiče. Jejich charakteristika lze plynule měnit (teoreticky je k dispozici nekonečné množství nastavení) a odpadá „podupávání“ způsobené příliš měkkým nastavením standardních nastavitelných tlumičů. Systém eROT dokáže pohodlně filtrovat nerovnosti, aniž by došlo k „prásknutí“ odpruženého kola o vozovku jako u některých adaptivních tlumičů, které umějí i při tužším nastavení přejít do uvolněného režimu.

Při každém zdvihu tlumiče vzniká energie, kterou umí systém přeměnit na energii elektrickou. Ta je následně prostřednictvím převodovky přenášena do elektromotoru, který ve funkci generátoru vyrábí elektrickou energii. Audi říká, že během testování na německých silnicích bylo dosahováno průměrného rekuperačního výkonu až 150 W, v závislosti na stavu vozovky se však šrouboval až na 613 W (hrbolatá silnice nižší třídy). V reálném provozu to odpovídá průměrnému snížení emisí až o tři gramy na kilometr, což je po přečtení asi 0,13 l/100 km. Laicky řečeno - čím více výmolů, tím menší spotřeba!

„Každý výmol, každá nerovnost, každá zatáčka je zdrojem pohybové energie, která je pohlcována současnými tlumiči a přeměňována na ztrátové teplo. Tuto energii se nyní chystáme využívat pomocí nového systému elektromechanických tlumičů, který je součástí palubní elektrické sítě s napětím 48 V (tu už má kvůli elektrickému dmychadlu Audi SQ7, pozn. red.). Navíc tím společně s našimi zákazníky získáváme zcela nové možnosti pro regulaci podvozku.“ říká Dr.-Ing. Stefan Knirsch, člen představenstva společnosti Audi AG zodpovědný za technický vývoj. 

Audi v současnosti testuje první evoluční stupeň s lithium-iontovým akumulátorem o kapacitě 0,5 kWh a výkonu 13 kW, už příští rok však Audi přijde s modelem, u něhož bude 48 voltová síť plnit funkci hlavní elektrické sítě a zároveň bude napájet hybridní soustavu. Půjde o mild-hybrid bez možnosti jet čistě na elektřinu, dle všeho o novou generaci vlajkové lodě A8 nebo crossover Q6.

 

 

 

 

 zdroj: auto.cz

Další články

Rozvodové řetězy II: Máme se jich pořád bát?

I rozvodový řetěz může selhat (1. část)

Odstraněný filtr pevných částic vs. STK. Opravdu už neprojdete?

Benzinové motory Volkswagenu dostanou filtr pevných částic

Brzdové destičky BOSCH - testy

CRU Servis s.r.o.
Otevírací doba
Pondělí - Pátek: 7.45 - 16.45 h
Sobota: po dohodě
Aktuality
Best Brand 2018
Best Brand 2018
Bosch Car Service opět bodoval hned v šesti kategoriích....
> Další aktuality
Našim zákazníkům nabízíme
  • Práci ve špičkové kvalitě
  • Originální náhradní díly
  • Osobní přístup
  • Servis bez ztráty záruky
  • Transparentní ceny
  • Pro všechny značky
Více o pravidlech kvalitních služeb
Živé firmy
© Robert Bosch odbytová s.r.o. | Tiráž | Ochrana dat | Právní informace
Mapa stránek - Sitemap